Moromete si-a intrerupt vacanta in mod special pentru PSD, asa ca ne simtim obligati sa raspundem. Glumesc, tema e chiar una interesanta.
Din pacate nu am reusit sa gasesc textul original al propunerii legislative, asa ca voi comenta doar informatiile facute publice pana acum si sintetizate de Moromete:
- "colegiul nu mai are dreptul sa emita verdicte de colaborare cu Securitatea sau de politie politica" - din punct de vedere legal, singurele institutii indrituite sa emita verdicte sunt organismele ministerului de justitie. Situatia concluziilor CNSAS este ciudata, pentru ca verdictele emise de niste particulari (ma refer la membrii CNSAS), au influenta directa asupra drepturilor unor persoane. Faptul ca niste particulari (numiti pe criterii politice si fara sa aiba in mod obligatoriu studii juridice) emit solutii care au aceeasi valoare juridica pe care au hotararile judecatoresti este in contradictie cu orice norma legala. - Conform legii 187/1999 :Art.7 - (2) Consiliul este un organism autonom cu personalitate juridică, supus controlului Parlamentului. Anual sau la cererea Parlamentului, Consiliul prezintă rapoarte.
S-a dovedit in destul de multe cazuri ca verdictele CNSAS au fost indoielnice si bazate pe dovezi nu foarte concludente, insa au fost folosite ca arme in lupta politica si au servit intereselor unora sau altora. Iar membrii actuali ai CNSAS nu se bucura tocmai de reputatii si istorii personale imaculate pentru a fi indreptati sa arunce ei primii cu piatra sau pentru ca orice verdict data sa fie dincolo de orice suspiciune.
- "colegiul are dreptul sa decida doar daca dosarul unei anumite persoane va fi publicat sau nu in Monitorul Oficial si pe Internet" - asa ar fi trebuit sa fie de la bun inceput statutul si regulamentul de functionare al CNSAS, pentru argumentele de mai sus si pentru ca opinia publica sa nu mai fie influentata de simpatii si antipatii personale. Oamenii sunt destul de capabili sa judece gravitatea unor fapte si sa aprecieze singuri daca isi vor mai acorda increderea celor "deconspirati".
- membrii colegiului CNSAS vor fi numiti doar de Parlament, fara a mai exista membrii nominalizati de Guvern si de Presedentie - desi CNSAS este structura aflata sub control Parlamentar, eu as fi mers chiar mai departe aici si as fi propus o forma de evaluare a membrilor, astfel incat sa se elimine orice suspiciuni si orice responsabilitati ulterioare fata de cei care i-au propus pentru a ocupa aceste functii.
- clericii vor fi exclusi de sub jurisdictia CNSAS deoarece ei au o “organizare paralela” (!) - aici situatia este destul de complicata. Pe de-o parte, nimeni nu este mai presus de lege, un principiu care sta la baza organizarii oricarui sistem de drept:
"ARTICOLUL 16 - Egalitatea în drepturi
(1) Cetatenii sunt egali în fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege" - Constitutia Romaniei
(1) Cetatenii sunt egali în fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege" - Constitutia Romaniei
Ca paranteza, probabil ca acest articol sau amendament al legii va fi declarat neconstitutional si, astfel, respins.Pe de alta parte, traditia ne invata ca nu trebuie sa facem ce face popa, ci ceea ce ne invata el. Si, in acelsi spirit de gluma, exista alte instante, cu rang mai inalt, care ii vor judeca pe acestia pe masura faptelor.
Cred ca motivatia pentru aceasta prevedere este una de ordin moral, legata poate de pastrarea unor limite si o incercare de protejare a ultimelor institutii in care populatia mai are incredere.
- toate verdictele care actualmente sunt intr-o situatie de constestare in Justitie sunt anulate de drept - o situatie la fel de complicata, pentru ca un alt principiu de drept, consacrat de Constitutie si de toate celelate Coduri Juridice, spune clar ca legea nu retroactiveaza: art.15 (2) -“Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile”.
Din pacate, pentru aceasta afirmatie nu am o explicatie, dar, repet, nu cunosc textul oficial al legii, care ar clarifica multe aspecte.
In afara de aceste aspecte semnalate de Moromete, proiectul de lege se pare ca mai cuprinde:
- cererea ca membrii Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii sa fie trasi la raspundere pentru trafic de informatii, cu referire la cazurile cand verdictele date de CNSAS au fost cunoscute inainte sa fie facute publice - orice angajat are prevazut in contractul de munca sa pastreze secretul profesional, ori, la acest nivel, este cu atat mai important sa se pastreze discretia pentru a evita influentarea verdictului dintr-o parte sau alta.
- iniţiativa legislativă prevede ca numărul membrilor CNSAS să scadă de la unsprezece la nouă - din moment ce se vor reduce atributiunile, este mai mult decat justificata reducerea numarului membrilor
Nu stiu daca este satisfacator raspunsul, insa, per ansamblu, initiativa mi se pare una foarte potrivita in incercarea de depolitizare a aceastei institutii si pentru ca ea sa isi atinga scopul pentru care a fost constituita si pentru care este finantata din bani publici.
Am analizat initiativa doar din punct de vedere legal. Din punct de vedere moral, discutia este extrem de complicata.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu